Helyiségenként szabályozott energiatakarékos szellőzés
Az iskolák és óvodaépületek, ezen belül a tantermek, folyosók, ebédlők, irodák, konyhák, vizesblokkok, könyvtárak, közös terek egymástól független komfortigényeket fogalmaznak meg az épület üzemeltetői számára. Ezeket a funkciók szerinti különböző helyiségeket, tereket más-más mértékben kell szellőztetni az egészséges környezet fenntartásának érdekében.
A tantermek megfelelő frisslevegő-ellátására a diákok koncentrálóképessége miatt szükséges. Sokszor a légcserét csak a szünetekben történő ablaknyitással biztosítják. Téli időszakban ez a megoldás a belső léghőmérséklet gyors csökkenéséhez és jelentős hőveszteséghez vezet. Nyilván ez a gyors szellőztetés nem helyettesíti a folyamatos, és a tanulók igénye szerinti légcserét, mindazokon túl, hogy az ablakokon keresztül beáramló nagymértékű levegőmennyiség egyszerre történő felmelegítése komoly energiaszükséglettel jár. Ezen túlmenően, a szünetekben beengedett levegőmennyiség gyakran nem elég a teljes óra időtartamára, amelynek következményeképpen óra alatt is szellőztetni kénytelenek. Az ablak közelében lévő diákok ezért joggal panaszkodnak a huzatra, hidegérzetre, amely gyakran egy megfázás kiindulópontja is lehet.
A vizesblokkok és az ebédlők igencsak időszakos kihasználtsága miatt ezekben a terekben csak a használattal párhuzamosan javasolt a fokozott légcsere biztosítása. A nap nagy részében ezek a helyiségek használaton kívül maradnak. Az iskolaépületeken kívül, hagyományos óvodáinkban kora reggeltől kora délutánig folyamatosan fenn kell tartani a minimális légcserét, hiszen csemetéinknek is nagy szükségük van az egészséges, friss levegőre.
Ismeretes, hogy jelenlegi iskola- és óvodaépületeink túlnyomó többsége felújításra szorul. Az energetikai korszerűsítés többnyire a fűtési rendszert és a homlokzati nyílászárókat érinti. Több épület felújításánál elsődleges szempont a régi, elöregedett, huzatos ablakok korszerű, fokozott légzárásúra történő cseréje. A légmentesen záródó nyílászárók pozitív hőtechnikai és akusztikai tulajdonságai mellett negatívum, hogy az igényelt friss levegőt ezek a szerkezetek már nem képesek beengedni. Tehát a felújítással párhuzamosan szükség van annak vizsgálatára, hogy a napközben benn tartózkodó gyermekek, diákok, tanárok hogyan juthatnak megfelelő mennyiségű friss levegőhöz a lehető legkevesebb energiafelhasználás mellett. Ezért kihívást jelent, hogy energetikailag korszerűvé varázsoljunk egy épületet, de ennek az épületnek a belső komfortját is megfelelő szinten kell tartanunk mind a hőmérséklet, mind a páratartalom, mind az egyéb szennyező anyagok koncentrációja szempontjából.